Helsingborgs Stadsteater
Karl Johans gata 1
252 67
Helsingborg
Följ oss

Sagolikt om hopp och hopplöshet på Lillan

En saga som utspelar sig mitt i verklighetens Sverige. Så beskriver regissören Johan Paus relationsdramat ”Gränsland”. ”Det här är en saga som vill berätta något om ett samhälle i full förändring”, säger han.

Relationsdramat ”Gränsland” har vuxit fram under flera års tid genom dramatikern Hanna Nygrens penna. Pjäsen tar sin början när ödet för samman tonåringarna Alicia och Jawad som av olika anledningar lever i en hopplös tillvaro. Mötet mellan dem får något att börja gro. Vänskapen tar avstamp i den gemensamma kärleken till skrivandet, och de börjar fantisera och berätta en saga om en annan värld.

-Det här med verklighetsflykt är ett personligt tema som följt mig genom hela livet: möjligheten att skapa världar, att skapa något nytt, att fly in i fantasins värld. Där har man fullkomlig kontroll. Men förutom den positiva och kreativa sidan med att fantisera ihop egna världar, finns det också en risk att man undviker att möta sina verkliga problem och konflikter. Det är precis det pjäsens olika personer ägnar sig åt, verklighetsflykt, säger Hanna Nygren.

”Gränsland” utspelar sig i tre delar och i två parallella världar. Förutom den deprimerade Alicia och Jawad, som precis fått avslag på sin asylansökan, handlar den om Alicias föräldrar Mickan och Katarina. Desperat, men utan framgång, försöker de få sin dotter att må bättre, samtidigt glider de längre och längre bort ifrån varandra. Och de väljer olika lösningar för att navigera i den stormiga vardagen.

När regissören Johan Paus läser pjäsen ser han en modern saga vecklas ut, en historia om splittring och om ett Sverige som blir allt hårdare. 

-Men det är också en historia om hopp, säger han och avslutar:

-”Gränsland” är intressant eftersom det är en saga som placerar sig mitt i den stora förändring som vårt land har genomgått de senaste tio åren. Från att vara empatiskt inställda till mänskligt lidande i andra länder, ett folk med framtidshopp som tror på att sociala rörelser kan leda till en mer rättvis värld, har allt fler svenskar börjat överge idén om att alla människor är värda att skydda. Oavsett var man befinner sig på den politiska skalan, och oavsett vad man tycker om det, så är det en enorm förändring som Sverige genomgått. Slitningen mellan dessa olika idéer blommar verkligen ut i ”Gränsland”.

Av: Jenny Petersson

Publicerad

23 september, 2024
© Helsingborgs Stadsteater. All rights reserved. Powered by Marknadsavdelningen HASAB.