Patrik Bogårdh, ljusdesigner: ”Jag har verkligen gått all in”
Som en poetisk rockkonsert. Så beskriver ljusdesignern Patrik Bogårdh känslan på stora scen när ljus, musik och scenografi drabbar samman. Med erfarenhet av allt från nycirkus och operascener till teaterhus i Sverige och Europa är han van vid att jobba med krävande produktioner. Ändå har det varit en rejäl utmaning att sätta ljus på årets familjeföreställning.
– Det här är det mest komplexa jag jobbat med. Berättelsen hoppar i både tid och rum och det är otroligt många komponenter som ska synkroniseras. Det gäller att tajma allting med musiken och hitta ett flow, i alla bilder och övergångar, säger han.
– Ljussättningen har flera viktiga funktioner i en teaterpjäs, som att få teaterbesökaren att titta i ”rätt” riktning.
–Ljus är som musik, vi påverkas känslomässigt av nyanser i färg och form, precis som av ljud. Inget ljus utan mörker, det är i kontrasterna mellan ljus och mörker jag kan skapa dramatik och olika stämningar.
I den här uppsättningen har Patrik Bogårdh valt att låta olika färger och toner i ljuset hjälpa publiken att förstå vilken tid som berättelsen befinner sig i. Ljussättning ute i salongen (Det finns 100 lampor i salongen som alla kan programmeras individuellt!) skapar en känsla av att publiken är ett med historien. Och så har vi höstens stora snackis i teaterhuset: den inhyrda, vridbara ljusrampen som bland annat kan skapa en hisnande känsla av att befinna sig under vattenytan.
– För att kunna skulptera i luften och skapa effekt med ljussättningen krävs rök. Massor av rök. Jag har testat ljusrampen tidigare men här har jag verkligen gått all in – och tre varv till, säger Patrik Bogårdh och fortsätter:
– Det svåra är inte att komma på idéer, utan att genomföra dem. Men möjligheterna på Storan är nästintill oändliga.